MarekR
W serwisie od: 2017-01-24 14:46:23

Dodaj do obserwowanych

 

Czwartek, 2 listopada 2017, 02:37:20

MarekR

Podsumowanie kosztów SSO i SSZ.

Ponownie sporo minęło od ostatniego wpisu. W tym czasie udało się dokończyć dach oraz wstawić okna i drzwi (drzwi na razie prowizoryczne ale zakupione są już docelowe). Tym sposobem doszliśmy do stanu surowego zamkniętego (no prawie, bo brakuje bramy garażowej i dwóch 'okien' z luksfer.
Wstawione okna to Veka Softline 82 z ciepłym montażem i ciepłymi parapetami.

To też czas na podsumowanie kosztów (uwzględniłem koszty projektu, pozwoleń itp.):
SSO: ~170 tys zł
SSZ: ~197 tys zł
Jeżeli kogoś interesuje szczegółowy wykaz kosztów, zapraszam do pobrania arkusza https://www.dropbox.com/s/g29wchguwkdfxrb/budowa%20-%20koszty%2002-11-2017.xls?dl=0

Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  
06 marzec 2017 - na plac wchodzi ekipa budowlana
10 marzec 2017 - zalanie ław fundamentowych
12 marzec 2017 - rozpoczęcie murowania ściany fundamentowej
23 marzec 2017 - zakończenie murowania ściany fundamentowej wraz z izolacją
24 marzec 2017 - zasypanie fundamentów i wyrównanie działki
28 marzec 2017 - hydraulika, położenie poziomów 
29 marzec 2017 - zalanie 'chudziaka'
5 - 7 kwietnia 2017 -  murowanie ścian nośnych parteru
10-12 kwietnia 2017 - robienie słupów, szalowanie schodów, rozpoczęcie szalowania stropów
25 kwietnia 2017 - zakończenie zbrojenia pierwszego stropu oraz schodów
26 kwietnia 2017 - wylanie betonu na pierwszy strop i schody
28 kwietnia 2017 - zaczęcie murowania ścian na piętrze
07 maja 2017 - ukończenie ścian nośnych piętra
16 maja 2017 - ukończenie stropu nad piętrem
30 maja 2017 - ukończenie komina
2 sierpnia 2017 - ukończenie głównego dachu
15 września 2017 - dokończenie dachu
27 października 2017 - wstawienie okien i drzwi



zobacz wpis
  • Logo

    Piątek, 3 listopada 2017, 09:10:45

    Ania200181 Wiec i tak na vacie sporo zyskałeś bo nie zawsze to jest 8%, tylko 23. Przynajmniej ja tak mam. Z kosztorysu netto a ja z VAT 23%mam mniej

  • Logo

    Środa, 8 listopada 2017, 11:36:09

    czaplutka Ojej, od razu dom inaczej wygląda, jak są okna i drzwi (nawet prowizoryczne ;) ).

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
Zobacz wszystkie komentarze (22)
 

Środa, 2 sierpnia 2017, 17:57:15

MarekR

Witam po dłuższej przerwie. Na wstępie, chciałbym pogratulować zwycięzcom i wyróżnionym w konkursie. 

Jeżeli chodzi o moją budowę, to wreszcie coś się ruszyło po długiej przerwie. W poprzednim tygodniu, w środę weszła ekipa od dachu. Dzisiaj dach byłby skończony ALE ... dowiedziałem się, że najpierw trzeba ocieplić ścianę, do której będzie przylegał dach od garażu...szkoda, że tak późno bo przecież budowa stała tyle czasu, przez dwa miesiące już byłoby to zrobione. Teraz muszę czekać do września na ekipę od elewacji (wszyscy teraz zarobieni). i potem będzie dopiero dokończony dach. 

Jeszcze w międzyczasie zrobiony został komin systemowy Shiedel z wentylacją. Ponad stropem obudowany czerwoną cegłą, a ponad dachem klinkierem w kolorze grafitowym.

W dodatku muszę jeszcze czekać na ekipę od murów aby dokończyli ściany działowe i okna (przygotowanie pod ciepły montaż). Przez to wszystko budowa się przesunęła o ponad miesiąc względem planu. Raczej na wrzesień nie wyrobie się z oknami, bo na razie nawet nie mogę ich zamówić. W planach było, że we wrześniu wchodzi elektryk do SSZ, no ale cóż...

Jeszcze co do dachu to pokryty jest blacho dachówką Venecja x matt, kolor grafit (podobno 50 lat gwarancji, ale wiadomo jak to jest...), orynnowanie Lindab. Patrząc na próbki, kiedy zamawiałem to kolor wydawał mi się jaśniejszy. Gdybym wiedział, że tak to wyjdzie zamówiłbym ciemniejsze rynny(teraz są srebrne), ale już musi być jak jest. Koszt dachu na dzień dzisiajszy to 31000 zł (18260 materiały na pokrycie i rynny, 4440 drewno na więźbę, 8400 robocizna), ale to jeszcze nie wszystko, bo muszę zapłacić za parę rzeczy, więc pewnie wyjdzie ok. 35000 zł.
Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  
06 marzec 2017 - na plac wchodzi ekipa budowlana
10 marzec 2017 - zalanie ław fundamentowych
12 marzec 2017 - rozpoczęcie murowania ściany fundamentowej
23 marzec 2017 - zakończenie murowania ściany fundamentowej wraz z izolacją
24 marzec 2017 - zasypanie fundamentów i wyrównanie działki
28 marzec 2017 - hydraulika, położenie poziomów 
29 marzec 2017 - zalanie 'chudziaka'
5 - 7 kwietnia 2017 -  murowanie ścian nośnych parteru
10-12 kwietnia 2017 - robienie słupów, szalowanie schodów, rozpoczęcie szalowania stropów
25 kwietnia 2017 - zakończenie zbrojenia pierwszego stropu oraz schodów
26 kwietnia 2017 - wylanie betonu na pierwszy strop i schody
28 kwietnia 2017 - zaczęcie murowania ścian na piętrze
07 maja 2017 - ukończenie ścian nośnych piętra
16 maja 2017 - ukończenie stropu nad piętrem
30 maja 2017 - ukończenie komina
2 sierpnia 2017 - ukończenie głównego dachu
zobacz wpis
  • Logo

    Czwartek, 2 listopada 2017, 03:23:34

    Mariola i Michał Membrana na zakładkę ale 30m wiecej?

  • Logo

    Piątek, 3 listopada 2017, 00:45:01

    MarekR fakt, membrany jeszcze zostało trochę i leży niepotrzebna

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
Zobacz wszystkie komentarze (6)
 

Czwartek, 18 maja 2017, 02:02:30

MarekR

Ostatnio ekipa budowlana robiła szalunki i zbrojenie pod strop nad piętrem. Tak samo jak w pierwszym tu też już są porobione otwory pod wentylację. Betonu na strop i wieniec wyszło 18m3 ~4500zł. Słońce mocno świeci, więc do mnie należy podlewanie betonu i to w zasadzie pierwsza moja własnoręczna praca na budowie ;) Powoli zbliżamy się do ukończenia murów. Zostały jeszcze ściany działowe i komin. Po ukończeniu murów postaram się przedstawić dokładne koszty tego co dotychczas zostało zrobione.

Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  
06 marzec 2017 - na plac wchodzi ekipa budowlana
10 marzec 2017 - zalanie ław fundamentowych
12 marzec 2017 - rozpoczęcie murowania ściany fundamentowej
23 marzec 2017 - zakończenie murowania ściany fundamentowej wraz z izolacją
24 marzec 2017 - zasypanie fundamentów i wyrównanie działki
28 marzec 2017 - hydraulika, położenie poziomów 
29 marzec 2017 - zalanie 'chudziaka'
5 - 7 kwietnia 2017 -  murowanie ścian nośnych parteru
10-12 kwietnia 2017 - robienie słupów, szalowanie schodów, rozpoczęcie szalowania stropów
25 kwietnia 2017 - zakończenie zbrojenia pierwszego stropu oraz schodów
26 kwietnia 2017 - wylanie betonu na pierwszy strop i schody
28 kwietnia 2017 - zaczęcie murowania ścian na piętrze
07 maja 2017 - ukończenie ścian nośnych piętra
16 maja 2017 - ukończenie stropu nad piętrem
zobacz wpis
  • Logo

    Wtorek, 4 lipca 2017, 08:51:32

    przemek.mdark Marku masz jakieś nowe foty?

  • Logo

    Środa, 2 sierpnia 2017, 18:00:22

    MarekR Są już nowe zdjęcia, zapraszam do ostatniego wpisu.

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
Zobacz wszystkie komentarze (37)
 

Poniedziałek, 8 maja 2017, 16:08:00

MarekR

Cały poprzedni tydzień robiono ściany nośne piętra. Stan na dzień dzisiejszy widać na zdjęciach.

Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  
06 marzec 2017 - na plac wchodzi ekipa budowlana
10 marzec 2017 - zalanie ław fundamentowych
12 marzec 2017 - rozpoczęcie murowania ściany fundamentowej
23 marzec 2017 - zakończenie murowania ściany fundamentowej wraz z izolacją
24 marzec 2017 - zasypanie fundamentów i wyrównanie działki
28 marzec 2017 - hydraulika, położenie poziomów 
29 marzec 2017 - zalanie 'chudziaka'
5 - 7 kwietnia 2017 -  murowanie ścian nośnych parteru
10-12 kwietnia 2017 - robienie słupów, szalowanie schodów, rozpoczęcie szalowania stropów
25 kwietnia 2017 - zakończenie zbrojenia pierwszego stropu oraz schodów
26 kwietnia 2017 - wylanie betonu na pierwszy strop i schody
28 kwietnia 2017 - zaczęcie murowania ścian na piętrze
zobacz wpis
  • Logo

    Poniedziałek, 26 czerwca 2017, 21:49:21

    MarekR dach koperta nad domem i 3/4 koperty nad garażem, nachylenie 25st. Nadal czekamy na ekipę...

  • Logo

    Wtorek, 27 czerwca 2017, 15:31:18

    przemek.mdark Bardzo szczegółowa rozpiska ... przypomina plan bitwy.....

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
Zobacz wszystkie komentarze (19)
 

Piątek, 5 maja 2017, 13:19:45

MarekR

Przywieziono beton na strop i schody w ilości 30m3. Koszt 6800zł. W stropie od razu zrobiono otwory do wentylacji mechanicznej. Murarze zaczęli robić ściany piętra.

Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  
06 marzec 2017 - na plac wchodzi ekipa budowlana
10 marzec 2017 - zalanie ław fundamentowych
12 marzec 2017 - rozpoczęcie murowania ściany fundamentowej
23 marzec 2017 - zakończenie murowania ściany fundamentowej wraz z izolacją
24 marzec 2017 - zasypanie fundamentów i wyrównanie działki
28 marzec 2017 - hydraulika, położenie poziomów 
29 marzec 2017 - zalanie 'chudziaka'
5 - 7 kwietnia 2017 -  murowanie ścian nośnych parteru
10-12 kwietnia 2017 - robienie słupów, szalowanie schodów, rozpoczęcie szalowania stropów
25 kwietnia 2017 - zakończenie zbrojenia pierwszego stropu oraz schodów
26 kwietnia 2017 - wylanie betonu na pierwszy strop i schody
28 kwietnia 2017 - zaczęcie murowania ścian na piętrze
zobacz wpis
  • Logo

    Czwartek, 1 czerwca 2017, 03:26:16

    MarekR poza tym, dom ma być energooszczędny, a nawietrzniki jakby nie patrzeć to dziury w ścianach/oknach

  • Logo

    Piątek, 2 czerwca 2017, 21:20:52

    przemek.mdark no tak ... budując pasywny dom nie da się pewnych tematów ominąć!

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
Zobacz wszystkie komentarze (10)
 

Czwartek, 4 maja 2017, 22:04:24

MarekR

Dalsze prace nad stropem. Szalowanie, zbrojenie, trochę stali na to poszło. Strop monolityczny będzie zarówno nad częścią mieszkalną jak i nad garażem i kotłownią. Czekamy na beton.

Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  
06 marzec 2017 - na plac wchodzi ekipa budowlana
10 marzec 2017 - zalanie ław fundamentowych
12 marzec 2017 - rozpoczęcie murowania ściany fundamentowej
23 marzec 2017 - zakończenie murowania ściany fundamentowej wraz z izolacją
24 marzec 2017 - zasypanie fundamentów i wyrównanie działki
28 marzec 2017 - hydraulika, położenie poziomów 
29 marzec 2017 - zalanie 'chudziaka'
5 - 7 kwietnia 2017 -  murowanie ścian nośnych parteru
10-12 kwietnia 2017 - robienie słupów, szalowanie schodów, rozpoczęcie szalowania stropów
26 maja 2017 - zakończenie zbrojenia pierwszego stropu oraz schodów
zobacz wpis
  • Logo

    Czwartek, 29 czerwca 2017, 12:58:52

    Beata_87 myśleliście już czym będą wykończone? drewno, płytki panele?

  • Logo

    Środa, 2 sierpnia 2017, 18:02:25

    MarekR Jeszcze nie zdecydowaliśmy czy będą wykończone schody.

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
Zobacz wszystkie komentarze (8)
 

Środa, 19 kwietnia 2017, 21:26:19

MarekR

W wtorek 4 kwietnia przyjechał transport z Porothermem Dryfix. Zamówiłem w sumie 2448 szt 25 (14 800zł) - to powinno starczyć na wszystkie ściany nośne. Na ściany działowe narazie 400szt x Portherm 11,5 (2100zł), ale jeszcze trzeba będzie domówić ok 200szt. Do tego trochę nadproży też Porotherm za sumę 500zł.

W środę 5 kwietnia ekipa budowlana zaczęła stawiać ściany, po trzech dniach mamy to co widać na zdjęciach. Jeszcze przed świętami udało się zaszalować schody, zrobić słupy i zacząć szalunki pod strop monolityczny.

Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  
06 marzec 2017 - na plac wchodzi ekipa budowlana
10 marzec 2017 - zalanie ław fundamentowych
12 marzec 2017 - rozpoczęcie murowania ściany fundamentowej
23 marzec 2017 - zakończenie murowania ściany fundamentowej wraz z izolacją
24 marzec 2017 - zasypanie fundamentów i wyrównanie działki
28 marzec 2017 - hydraulika, położenie poziomów 
29 marzec 2017 - zalanie 'chudziaka'
5 - 7 kwietnia 2017 -  murowanie ścian nośnych parteru
10-12 kwietnia 2017 - robienie słupów, szalowanie schodów, rozpoczęcie szalowania stropów
zobacz wpis
  • Logo

    Poniedziałek, 29 maja 2017, 20:34:46

    przemek.mdark stosujecie do 1 ej warstwy zaprawę M 50 z Wienerbergera?

  • Logo

    Czwartek, 1 czerwca 2017, 03:16:42

    MarekR buduje się szybko i czysto. Zaprawa była zwykła

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
Zobacz wszystkie komentarze (3)
 

Wtorek, 18 kwietnia 2017, 22:52:24

MarekR

Po zaizolowaniu fundamentów przyszedł nareszcie czas na zasypanie. Działka miała spadek i obawiałem się, że z jednej strony ściana fundamentowa będzie wystawać ponad metr, ale udało się tak wyrównać, ze różnica jest niewielka. 

Na działce był spory dół, więc materiału zebranego pod ławy starczyło na niewiele. Trzeba było dowieźć piachu za ok. 5000zł na zasypanie wszystkiego i wyrównanie, nareszcie działka jest w miarę równa.

Po zasypaniu przyszedł czas na pracę dla hydraulików, w jeden dzień udało się położyć poziomy (2000zł robota z  materiałami). Następnego dnia zamówiono beton i zalano fundamenty (~2700 za beton).

Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  
06 marzec 2017 - na plac wchodzi ekipa budowlana
10 marzec 2017 - zalanie ław fundamentowych
12 marzec 2017 - rozpoczęcie murowania ściany fundamentowej
23 marzec 2017 - zakończenie murowania ściany fundamentowej wraz z izolacją
24 marzec 2017 - zasypanie fundamentów i wyrównanie działki
28 marzec 2017 - hydraulika, położenie poziomów 
29 marzec 2017 - zalanie 'chudziaka'


zobacz wpis
  • Logo

    Poniedziałek, 29 maja 2017, 22:27:11

    przemek.mdark ten moment budowy się pamięta długo!

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
 

Piątek, 14 kwietnia 2017, 02:00:24

MarekR

12.03 zaczęto murować ściany fundamentowe. W sumie poszło ok. 1000 bloczków (~2700zł). Następnie zaszalowano, uzbrojono i zalano wieniec fundamentów (~1500zł za beton z pompą). W międzyczasie elektryk umieścił rurę do przeciągnięcia kabla, a hydraulik przeciągnął rurę do wody, żeby potem nie kopać. 23.03 Fundamenty były już zaizolowane i gotowe do zasypania.

Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  
06 marzec 2017 - na plac wchodzi ekipa budowlana
10 marzec 2017 - zalanie ław fundamentowych
12 marzec 2017 - rozpoczęcie murowania ściany fundamentowej
23 marzec 2017 - zakończenie murowania ściany fundamentowej wraz z izolacją


zobacz wpis
  • Logo

    Wtorek, 18 kwietnia 2017, 09:43:10

    Ika i Karol My w tym tygodniu stawiamy ściany fundamentowe :) już się nie mogę doczelać

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
 

Środa, 12 kwietnia 2017, 18:03:16

MarekR

Witam,
Wreszcie można ruszyć z budową. Na początku marca 2017 weszła ekipa budowlana. Kilka dni zajęło szalowanie i zbrojenie ław.  Ekipa budowlana zdecydowała, żeby nie robić wykopów  pod ławy bo i tak są nisko.  10 marca ławy były już zalane. Koszt betonu z usługą(pompa) ~6000zł.

Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  
06 marzec 2017 - na plac wchodzi ekipa budowlana
10 marzec 2017 - zalanie ław fundamentowych
zobacz wpis
  • Logo

    Poniedziałek, 29 maja 2017, 22:27:58

    przemek.mdark Ja łopatek wbilem 1 marca!!!!!

  • Logo

    Czwartek, 29 czerwca 2017, 12:59:50

    Beata_87 pięknie, równiutko wylane :)

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
Zobacz wszystkie komentarze (3)
 

Wtorek, 11 kwietnia 2017, 15:34:40

MarekR

Witam,
Ruszamy z budową domu według projektu Kastor II G2 NF40
https://www.domoweklimaty.pl/pl/projekty/3108/projekt-domu-kastor-ii-g2-nf40

Na początek kilka zdjęć działki, zaraz po zakupie, po uporządkowaniu i już po zebraniu humusu oraz wykopach pod ławy fundamentowe. Działka miała spory dół na środku, więc trochę ziemi trzeba było zebrać aby wyrównać do najniższego punktu, z jednej strony ok. 2m. Koparka pracowała ok 4h - koszt 400zł. Na szczęście poza tą wadą działka jest ok, ogrodzona z trzech stron, przy drodze osiedlowej, 300m od centrum miejscowości, bardzo sucha (kopane było kilka dni po roztopach śniegu. 

Podsumowując:

luty 2016 - zakup działki  
maj - lipiec 2016 - wybór projektu, adaptacja, załatwienie spraw administracyjnych dotyczących prądu, wody, kanalizacji 
sierpień 2016 - rozpoczęcie spraw administracyjnych w celu otrzymania pozwolenia na budowę  
listopad 2016 - otrzymaliśmy pozwolenie na budowę  
luty 2017 - prace ziemne, geodeta wyznacza miejsce na budynek  

zobacz wpis
  • Logo

    Czwartek, 29 czerwca 2017, 12:57:41

    Beata_87 i bez drzew do wycinki, cała do zagospodarowania wg uznania :)

  • Logo

    Środa, 2 sierpnia 2017, 18:04:02

    MarekR A jeszcze rok przed zakupem był tam mały las, na szczęście poprzedni właściciel wszystko powycinał.

Funkcjonalność dostępna dla zalogowanych użytkowników
Zobacz wszystkie komentarze (4)